keskiviikko 11. toukokuuta 2011

Muotinpurkua ja kapillaarikatkot

Taas on saatiin projektia pari työvaihetta eteenpäin. Maanataina valettiin anturat, jota sitten jälkihoidettiin kastelemalla maanatai ilta ja tiista aamu. Tiistai iltana kaivettin jo rautakanki esiin muottien purkamista varten. Kohtuullisen mukavasti nuo irtosivatkin. Vähän oli muotti päässyt yhdestä kohtaa alapäästään pullahtamaan, koska muotin alareunaa pitävä kiristys panta oli mennyt poikki. Pääpiirteittäin näytti kuitenkin hyvältä.

Tiistai iltana, samalla kun purin muotteja aloitettiin bitumin poltto anturan pintaan. Bitumi katkaisee maasta nousevan kapillaarisen kosteuden pääsyn sokkeli- ja seinärakenteisiin. Kapillaarikatkon voi tehdä joko anturan alle kapillaarikatsosoralla (mikä on suositellumpi tapa) tai anturan päälle bitumilla. Meillä päädyttiin jälkimmäiseen, koska sen toteuttaminen on meille huomattavasti nopeampi vaihtoehto.

Keskiviikkona tuli mittamies tontille ja merkkasi harkkomuurauksen lähtö pisteet anturan päälle. Samalla merkattiin autotallin paalujen paikat. Ilta vielä purettiin muotteja ja kannettiin puutavaraa pois montusta. Tulihan kerralla heti siistimpää.

Tänään eli torstaina saapuu iltapäivällä ensimmäinen harkkokuorma. 28 lavaa harkkoja, 4 tonnia muurauslaastia ja lavallinen sokkelin oikaisulaastia. Noissa riittääkin askaretta hetkeksi.

Ensin pintaan sivellään kiisselit ja annetaan sen kuivahtaa.




Päälle poltelltaan bitumikermi.




Muotit purettuna ja anturat eristettynä


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti